De Scène [3/7]

Heb je nagedacht over je video? Geweldig – je loopt al ver voor op de meeste mensen. Heb je een plan voor wat je gaat filmen – of tenminste een deel ervan? Perfect. Maar wat heb je nodig voordat je daadwerkelijk kunt gaan filmen?
Begin in het Midden
In je volgende video, sla je elke opzet of introductie over. Begin gewoon. Het spel van het uitzoeken wat er aan de hand is, houdt kijkers geïntrigeerd. Als je je “verrassingsfeest” video begint met shots van mensen die zich achter meubels in het donker verstoppen, willen we onmiddellijk weten wat zo’n vreemd gedrag heeft veroorzaakt. Begin je vakantievideo met de kofferbak van de auto die dichtslaat op een lading koffers. BANG – we weten dat je ergens naartoe gaat, en we willen meer weten.
Je kunt ook spelen met opzet en uitbetaling. Er is een oude schrijfregel uit het theater die zegt dat als je een pistool laat zien in Act I, het tegen het einde van het stuk af moet gaan. Het laten zien van het pistool is een manier om de kijker geïnteresseerd te houden. Hoe zal het afgaan? Wanneer? Wie zal sterven?
Het pistool is natuurlijk slechts een metafoor. Als je een skivideo maakt over mensen die leren springen, begin dan met de held die van een enorme sprong af gaat, in de lucht fladdert, en – freeze-frame. Nu zullen we bij je zijn door de hele film, ons afvragend of hij het gemaakt heeft of niet.
Het Doel is om een Compleet Verhaal te Vertellen
Het doel is om een compleet verhaal te vertellen – met een held, begin, midden en einde – in drie opeenvolgende tableaus, of “freeze-frames”, zoals een stripverhaal.
Er is geen beweging in elk frame en er wordt niet gepraat. Ze maken gewoon “foto’s”. Elke groep begint in “Frame 1” bevroren positie, dan beweegt naar “Frame 2” en dan naar “Frame 3”. Wanneer elke groep zijn verhaal heeft gepresenteerd, geef je de hele groep een nieuwe opzet.
Hier zijn de regels:
- Geef alle groepen dezelfde opzet, tegelijkertijd. Opzetten moeten eenvoudig en open zijn, maar een plaats en een soort actie impliceren. Hier zijn een paar om je op weg te helpen:
- De slechtste dokter ter wereld
- Problemen op een verjaardagsfeestje
- Een toevallige ontmoeting
- De niet zo geweldige buitenlucht
- Eerste date ramp
- Kinderen aan het spelen
- Iedereen moet meedoen. Niet alle spelers hoeven in elk frame te zijn, maar in elke presentatie moet iedereen in de groep in ten minste één frame zijn.
- Geef de groepen ongeveer 15 minuten om hun eerste verhaal te plannen en te oefenen. Het wordt gemakkelijker hoe meer ze dit doen, dus je kunt de tijd verminderen naarmate de groepen het onder de knie krijgen.
- Aan het einde van de planning komen alle groepen samen. Je wijst een “podium” gebied aan, en laat elke groep hun stripverhaal presenteren.
- Nadat alle groepen hebben gepresenteerd, wil je misschien feedback uitnodigen. Als een of twee bijzonder goed waren, waarom vonden we ze dan zo leuk? Hebben een van de groepen een bijzonder goede job gedaan om de held vast te stellen? Welke groepen hebben het begin, midden, of einde het beste laten werken? Waarom?
- Herhaal.
Aan het einde van een uur zullen je hele groep meesters zijn van de basis verhaalvorm. Dit zal hun vermogen om na te denken over video als een medium voor communicatie dramatisch verbeteren.
Het belang van een goede setting
Of je nu een bedrijfsfilm maakt, een aftermovie van een evenement, of een promotievideo, het kiezen van de juiste setting kan een groot verschil maken in de uiteindelijke kwaliteit van je video. Een goede setting kan helpen om de sfeer en het gevoel van je video te bepalen, en kan ook helpen om je verhaal te vertellen.
Het kiezen van de juiste setting kan ook helpen om je video visueel interessant te maken. Of je nu kiest voor een natuurlijke omgeving, een stedelijke omgeving, of een studio, het is belangrijk om een setting te kiezen die past bij het verhaal dat je probeert te vertellen.
Het belang van goede belichting
Goede belichting is een van de belangrijkste aspecten van het maken van een goede video. Het kan het verschil maken tussen een video die er professioneel en hoogwaardig uitziet, en een die er goedkoop en amateuristisch uitziet. Check deel 4 van de video maken cursus.
Nieuwsgierig geworden?
Creëer exposure voor jouw brand, idee, project of event met state-of-the-art videoproductie voor elk budget.
Innovatief: met een achtergrond op de Kunstacademie zorg ik voor een flinke dosis Je ne Sais Quoi.
Competitive pricing: met de nieuwste Cinema Camera’s werk ik als een complete film crew in één.